w portalu  | na forum
szukaj w bazie kalorii
dla kobiet, o kobietach
kobieta, kobiety


kalkulatory dla kobiet:

testy dla kobiet:

Patronat medialny:

vortal o kobietach
Zmiana diety na jesień
data publikacji: 29-10-2017 r.
78% badanych mam deklaruje, że dostosowuje sposób odżywiania do pory roku. O czym nie można zapomnieć planując jesienną dietę?
portal dla kobiet
serwis o kobietach

Zmiana pory roku oznacza także zmiany na naszych talerzach. Jesienią chętniej sięgamy po potrawy rozgrzewające, za to mniej jemy świeżych warzyw i owoców, których dostępność się zmniejsza. Jednak musimy pamiętać, że organizm każdego dnia potrzebuje odpowiedniej dawki pochodzących z nich witamin i składników mineralnych. To one chronią nasze zdrowie, zarówno teraz, w okresie obniżonej odporności, jak też w dłuższej perspektywie – przed chorobami dietozależnymi. Ekspert radzi, jak dostarczyć sobie codzienną porcję pochodzących z warzyw i owoców składników odżywczych w sezonie zmniejszonej dostępności świeżych produktów.

78% badanych mam przyznaje, że zmienia menu swojej rodziny w zależności od pory roku.1 To zrozumiałe, ponieważ np. latem, gdy jest gorąco organizm potrzebuje więcej płynów, z kolei w okresie chłodów chcemy się rozgrzać ciepłymi daniami. Dostosowanie jadłospisu do aury za oknem to zatem dobra tendencja, pod warunkiem, że nie zapomnimy o głównych zasadach prawidłowego sposobu odżywiania. Pamiętajmy przede wszystkim, że podstawą zdrowej diety jest różnorodność. Oznacza to, że każdego dnia na naszych talerzach powinny znaleźć się różne produkty, w odpowiednich proporcjach. Najważniejszą z grup – z której absolutnie nie możemy zrezygnować – są warzywa i owoce, nie bez przyczyny będące spożywczą podstawą Piramidy Zdrowego Żywienia i Aktywności Fizycznej. Jak podkreśla ekspert dr Katarzyna Stoś, prof. nadzw. Instytutu Żywości i Żywienia – Dieta bogata w pochodzące z warzyw i owoców witaminy oraz inne składniki odżywcze, powinna nam towarzyszyć cały rok. Zapewnienie sobie codziennego ich źródła pomoże zachować dobre samopoczucie nie tylko w jesienno-zimowym sezonie obniżonej odporności, ale też może uchronić nas, w dalszej perspektywie, przed chorobami dietozależnymi, takimi jak np. choroby układu krążenia czy cukrzyca. Dlatego właśnie specjaliści ds. żywienia zalecają jak największe spożycie różnorodnych warzyw i owoców. Minimum to 400g w 5 porcjach każdego dnia. Jedną z nich może stanowić szklanka (200 ml) soku. Tymczasem 47% badanych matek zadeklarowało, że jedną z przyczyn zmian w codziennym menu jest kwestia dostępności warzyw i owoców.2 Co zatem możemy zrobić, gdy na półkach coraz mniejszy wybór świeżych produktów? Gdzie jeszcze szukać składników odżywczych z nich pochodzących?

Dlaczego warto jeść przetwory i mrożonki?
Tylko 4% z pytanych mam częściej sięga w okresie zimowym po warzywno-owocowe przetwory i mrożonki.3 Profesor Stoś podkreśla natomiast, że to właśnie one mogą z powodzeniem dostarczać nam zawartych w warzywach i owocach witamin oraz innych substancji odżywczych i bioaktywnych. Wszystkie warzywa i owoce, pod każdą postacią są wartościowe: świeże, suszone, kiszone, ale także mrożone oraz w postaci przetworów, np. w puszkach, słoikach oraz jako soki lub musy. Ważne, żeby nie miały dodatku cukru, czy zbyt dużo soli. Mrożonki to produkty naturalne i bezpieczne, w dodatku dostępne przez cały rok. Powstają z warzyw i owoców, zatem zawierają te same witaminy i substancje mineralne, w ilościach podobnych do świeżych produktów. Dlatego właśnie, jak wspomniałam, także szklanka soku może być jedną z zalecanych owocowo-warzywnych porcji. Może się zdarzyć, że pasteryzowane przetwory będą nawet bogatszym źródłem niektórych substancji odżywczych. Na przykład przetwory pomidorowe: soki czy pomidory w puszce są źródłem zawartego w pomidorach likopenu, silnego przeciwutleniacza. Co ciekawe, poddany obróbce termicznej podczas procesu pasteryzacji zwiększa swoją aktywność i staje się lepiej przyswajalny. Może być też tak, że soki świeżo wyciskane, które powstaną z owoców przechowywanych w chłodni, np. w okresie zimowym mogą mieć niższą zawartość witaminy C niż pasteryzowane soki z kartonu, które powstaną z zagęszczonego soku z owoców zebranych w szczycie sezonu, kiedy są one najbogatsze w witaminy. Dzięki temu, na przykład szklanka pasteryzowanego pomarańczowego soku zaspokaja ok. 50–60% dziennego zapotrzebowania na witaminę C – wyjaśnia prof. Katarzyna Stoś.

Pamiętajmy – 5 razy dziennie warzywa i owoce
Pamiętajmy – nasz organizm nie zapada w jesienno-zimowy sen i co dzień potrzebuje zawartych w różnych owocach i warzywach witamin i substancji odżywczych. Dlatego oprócz świeżych produktów warto też sięgać po dostępne przez cały rok przetwory w tym mrożonki, które są szybkim i prostym sposobem na to, by mu je zapewnić. Najważniejsza jest regularność codziennego spożywania tego rodzaju produktów, gdyż odgrywają one kluczową rolę w utrzymaniu prawidłowego funkcjonowania organizmu. Niestety niskie spożycie warzyw i owoców jest problemem globalnym. Dlatego kraje z całego świata podejmują różne działania na rzecz zwiększenia konsumpcji warzyw i owoców. Między innymi 19 września 2017 roku, podczas XIII Międzynarodowego Kongresu Promocji Warzyw i Owoców, 21 przedstawicieli z różnych krajów, także z Polski, podpisali Deklarację, w której to zobowiązują się do wspierania oraz promowania idei spożycia warzyw, owoców, a także niskoprzetworzonych przetworów takich jak np. soki, czy musy bez dodatku cukru.

autor: / źódło: / opracowanie:
Stowarzyszenie Krajowa Unia Producentów Soków
ostatnio dodane:


Świąteczne prezenty? Naturalnie!Zdrowa wodaMagia natury zaklęta w kosmetykach wegańskichSoraya tauryNOWA ENERGIAWybierz świąteczne prezentyS.O.S. dla farbowanych włosów
pokrewne forum:

Być zdrową
przeczytaj także:

Jak przedłużyć czas świątecznych przyjemności kulinarnych?
Jak zachować świeżość w tym gorącym, przedświątecznym czasie?
Jak nauczyć dziecko zdrowego odżywiania?
Powieść, której nie można się oprzeć!
Jak zaplanować sprzątanie przed świętami?
Polki nie chcą starzeć się z godnością
Mąka na święta – jak wybrać właściwą?
Prawidłowe odżywianie
Przepisy na świątecznego buraka
Leki złożone na przeziębienie
Właściwości zbóż prezentuje dietetyk
Miód w diecie dzieci
Wpływ ruchu na rozwój mowy
Pieczona karkówka z mięsem mielonym po włosku
Okulary „zerówki” – czy nie szkodzą oczom?
Szynka w miodzie z goździkami
Drobne przekąski nie tylko dla dzieci
Jak leczyć choroby autoimmunizacyjne?
Mały katar, duże wyzwanie – jak pielęgnować nosek dziecka?



zaloguj się aby napisać pierwszy komentarz do artykułu Zmiana diety na jesień



Ostatnio na forum: (wątki i komentarze)

Wiadomość dla Forumowiczów :)
jak zajsc w ciaze??
Napiszmy razem opowiadanie...
Czy mogę być w ciąży? Czy mogę być w ciąży?
Forum panieńskie 2007-2008
orgazm za orgazmem :)
Jestem mamą :)
szkolna miłość z ławki po latach... co robić? :)
Skojarzenia
Dokończ wyraz - zabawa
Linux..... czy ktoras z was uzywa
Na poprawę humoru!
Laptop dla najmłodszych
Torbiel a ciąża
Moda męska na brytyjskich targach
Makijaż codzienny i wieczorowy
Pamiętnik przyszłych mam - rady i porady :-)))
"Kalendarz dni płodnych" - Wasze opinie
Cudowny pierwszy pocałunek
Czy jestem w ciąży?
Trichotillomania
krwawienie po stosunku
Karta czy gotówka?
sex a spowiedź
Nowa Gwiazdka .
"Ile kalorii jeść, aby schudnąć?" - Wasze opinie
Nigdy nie miałem dziewczyny...
Zapalenie pęcherza
praca w mcdon..... itp
Test na czystość
Jaką lodówkę???
mój mąż znowu wyjeżdza ...
Podwójne działanie przeciwzmarszczkowe
Pomarańcza i wanilia
Brak ochoty na seks...
Dania mrożone
Łosoś po francusku Frosta
Jedwab w płynie
Nowa kolekcja czasomierzy
Makijaż z utrwalaczem - uczulenie?
Ostatnio dodane artykuły:

Magia natury zaklęta w kosmetykach wegańskich
Magia natury zaklęta w kosmetykach wegańskich
Soraya tauryNOWA ENERGIA
Soraya tauryNOWA ENERGIA
Wybierz świąteczne prezenty
Wybierz świąteczne prezenty
S.O.S. dla farbowanych włosów
S.O.S. dla farbowanych włosów
Jak zaplanować sprzątanie przed świętami?
Polki nie chcą starzeć się z godnością
Mąka na święta – jak wybrać właściwą?
Prawidłowe odżywianie
Przepisy na świątecznego buraka
Wybierz świąteczne prezenty! Konkurs
Świąteczne prezenty? Naturalnie!
Zdrowa woda
Leki złożone na przeziębienie
Właściwości zbóż prezentuje dietetyk
Miód w diecie dzieci
Wpływ ruchu na rozwój mowy
Pieczona karkówka z mięsem mielonym po włosku
Okulary „zerówki” – czy nie szkodzą oczom?
Szynka w miodzie z goździkami
Drobne przekąski nie tylko dla dzieci
Jak leczyć choroby autoimmunizacyjne?
Mały katar, duże wyzwanie – jak pielęgnować nosek dziecka?
Komórki macierzyste jabłoni
Koncentrat w saszetce
Zestaw startowy od hi hybrid
Dlaczego terapie łączone dają jeszcze lepsze rezultaty?
Święta z rodzinką.pl
„Razem Możemy Więcej” – akcja Endo dla Fundacji Spełnionych Marzeń rozpoczęta!
Klopsiki z kaszy jaglanej w sosie pomidorowym
Black Friday i Cyber Monday
Zimowe dodatki w wersji DIY
Jak dbać o oczy w wieku dojrzałym?
Spacer w markecie lub galerii handlowej z niemowlakiem?
Przytulne wnętrze w stylu hygge
Damy polskiego imperium - konkurs
Kobiety, które zbudowały mocarstwo
Jesienne trendy
Popraw witalność i jędrność skóry
W walce z jesienno-zimową infekcją
Dynia królowa jesieni – jak ją przyrządzić i wykorzystać wszystkie walory?
Jak przygotować Halloweenowe przyjęcie dla najmłodszych?
Jak skomponować wartościowy podwieczorek dla dziecka?
Jak posprzątać groby?
Na pomarańczowo, czyli zapiekanka z dynią
5 sposobów na pokonanie jesiennej chandry
Zmiana diety na jesień
Dopasuj biżuterię do dekoltu
Jak znaleźć pracę?
Dla ochrony skóry przed szkodliwym działaniem zanieczyszczeń cywilizacyjnych
Popularne witaminy w nowoczesnej odsłonie!
Odżywczy peeling
Maska złuszczająca i dotleniająca

Cookies: podczas przeglądania naszych stron oraz w trakcie logowania portal http://www.byckobieta.pl tworzy niewielkie pliki cookies. Zapisuje w nich wyłącznie informacje umożliwiające korzystanie z portalu, oraz z forum.

Artykuły oraz zdjęcia umieszczone w portalu ByćKobietą.pl są chronione prawami autorskimi. Kopiowanie jest dozwolone wyłącznie za zgodą Autorów. Redakcja ByćKobietą.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść wypowiedzi zamieszczanych na forum oraz w komentarzach artykułów.

© 2006-2017 ByćKobietą.pl - portal dla Kobiet
skrypt forum: © phpBB